دولـــــــة عيـــــال مجنونـــــــة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دولـــــــة عيـــــال مجنونـــــــة

دولــــــة عيـــال مجنونـــــــة

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

** عايز اتجوز **

TOMAS
ar2mlaak
حلوه اوي
7 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
TOMAS
محـافظ مجنون
محـافظ مجنون

** عايز اتجوز ** - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ** عايز اتجوز **   ** عايز اتجوز ** - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت يونيو 21, 2008 4:38 pm

capooo كتب:

و فى الموضوع بتاع توماس
اظن ياتوماس مفيش واحد فى مصر متعلم هيرضى يتجوز
جواز صالونات
و يتهيألى الفصة مبالغ فيها
ظابط دكتورة و دكتور
يعنى ناس متعلمة و بتتجوز جواز صالونات
من رايي كلام مبالغ فيه
بس بردو هى قصة من تأليف و تفكير وواحد
و بصراحة لذيذة اوووووى

يا جماعه انتم فاهمين غلط

انا مش مقتنع بطريقه دى بس هى مش عيب ولا مكروه

ومش حتفرق مابين متعلم او جاهل

الانسان لما بيتجوز بطريقه دى مش هو اللى بيدور لا ممكن اهله ولديته

وكمان هو بيدور على اهل ونسب كويس

وفى اختراع لذيذ اوى اسمه الخطوبة عشان يفهمه بعض فيه

مش سلق بيض وعروسه وخلاص

وفى ملحوظه القصص دى حقيقى مش تأليف
حلوه اوي
محـافظ مجنون
محـافظ مجنون
حلوه اوي

مُساهمةموضوع: رد: ** عايز اتجوز **   ** عايز اتجوز ** - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2008 7:47 pm

و أخييييرا جاء...موووعد اللقاء

زي ماقلتلكم المرة اللي فاتت ..اللي هي من زمان دي..اتفقنا على اللقاء في أرض محايدة ..أولا عشان الصالون بتاعنا إتملى بالأشلاء و ماعادش فيه كنبه ولا كرسي ولا سنتي في السجادة إلا و عليه آثار المعارك المتلاحقة اللي خضناها من أجل التحرر من ..مش عارفة من إيه بالظبط لكن أكيد إتحررنا من حاجة..و كمان عشان صاحب البيت هددنا إن لو حصل مننا أي استعمال عنيف للسلم مرة تانية هيضطر آسفا إنه يشيل السلم..و لأن أسعار البراشوت اليومين دول كل يوم في الطالع فقررنا ناخدها من قاصرها و نسمع كلام طنط حشرية و زوزن ونتقابل في كافيتريا أو مطعم. طنط حشرية طبقا لذوقها الراقي عرضت إننا نتقابل في كافيتيريا "عبده الدهل" اللي هو من أرقى المطاعم من وجهة نظر طنط حشرية ..

بالعافية قدرنا نغير مكان اللقاء لمكان أقل شوية في الإعاقة الذهنية و رحنا أنا و ماما في المعاد و احنا في حالة يرثى لها..رجل ورا و رجلين قدام و رجل على جنب عشان جزمتي كانت جديدة و الفردة الشمال ضيقة حبتين..و بنتلفت حوالينا زي اللي عاملين عاملة..طنط حشرية كانت واصفالنا مكان الترابيزة عشان مانتوهش فاتجهنا من فورنا لمكانها

و أنا عمالة أسمع كل اللي أنا عمالة أحفظ نفسي فيه و انا جاية في السكة
انت واكلة و شبعانة في البيت ..مش أي حد يديكي حاجة تاكليها
لو عزموا عليكي قوي خدي كوباية ماية و بس
أكيد طنط حشرية عاملة الواجب و مدياهم صورة عنك زي الطين فلمي الليلة بأة المشرحة مش ناقصة قتلى
اعقلي يا برايد كده و خلي ليلتك تعدي على خير
..
لكن
لكن

و خدوا بالكم من ال3 حروف دول كويس عشان مهمين

في اللحظة دي إكتشفت سبب قعاد نص بنات مصر بدون جواز..لأن بمنتهى البساطة ..نص رجالة مصر كانوا قاعدين قدامي..والمشكلة إنهم متدبسين في بعض..او مضروبين في الخلاط..لأ و مش أي خلاط..دول مضروبين في خلاط أسمنت سعة 12 طن
تخين؟..لكن و مالهم التخان؟..يحيى الفخراني ..عمرو أديب..كمال الشاذلي ..حد طايل؟.

يا حلاوته..عسسسل..و مادام مبطن كده و مالي مركزه..آااكل براحتشي بأة...لكن المشكلة اللي واجهتنا انا و ماما إننا قعدنا حوالي 6 دقايق مش عارفين نوجه كلامنا لأي منطقة بالظبط..كل ما نفتكر إن دي دماغه تطلع رقبته..ندور على عينيه تطلع فتحة مناخيره ..لكن اللي عمللي قفلة في النفسية بجد..كانت كمية الهياكل العظمية اللي بتوحي بوجود مقبرة فراخ جماعية داخل..تجويفه ..مانا مش عارفاله أي أعضاء جسم خالص

فين جمعيات الرفق بالحيوان.. فين وزارة التموين ..طب فين الأمم المتحدة طيب..هي الفراخ دي مالهاش أهل؟

ماما عينيها رغرغت بالدموع و بصتلي و طبطبت على دراعي و على وشها ملامح الإحساس بالذنب..أكيد مر في خيالها إني لو اتجوزته ممكن مرة يجوع يقوم يتسلى في قصبة رجلي والا حاجة

لكن أنا لأه..ثابتة على موقفي..هاتجوزه و لو كان الرجل بتاع موزمبيق ده اللي صحيوا الصبح لقوه واكل دراع مراته

ماما سألته بصوت مرتجف مرعوب

هو..حضرتك الأستاذ حسين؟
فيه رجه بسيطة حصلت في الكتلة اللي قدامنا ففهمنا إنه لأ فتنفست ماما الصعداء

(من بين الأكل و المصمصة)
أنا ممدوح خطيب سوسن

أمال هي فين؟

ببص على الترابيزة فلقيت شنطتها

الله امال زوزن فين..دي لا يمكن تمشي في حتة من غير شنطتها دي مرة دراعها اتكسر جبسوهولها و الشنطة في حضنها
سهمت شوية و بعدين بصتله و الرعب في عينيا و ايدي بتتمد ع السكينة اللي موجودة على الترابيزة
زوزن.. فين زوزن؟..إنت كلتها والا إيه

فيه حاجات بدأت تتحرك و تلعب في بطنه فتأكدت إن دي زوزن بنحاول تستغيث من جوه

زوزن إستني يا حبيبتي..جايالك

و رفعت السكينة لفوووق و ضربتها ضربة واحدة في بطنه وقبل ماتوصل لبطنه ماما لحقتني على آخر لحظة و هي بتصرخ

يا بنت استني هتعملي إيه؟
زوزن يا ماما ..أكلها و لازم أنقذها..لازم
أكلها إيه بس؟..ده شبعان انتي مش شايفة مزرعة الفراخ اللي واكلها..الفصيلة دي مش بتاكل غير لما بتجوع
لأ يا ماما لأ..هي صحيح غلسة وتلمة هي وعيلتها كلها لكن لأ..ده مش معناه إني أسبها تتاكل ..لأ

مد إيده على إزازة البيبسي ال 2 و شفطها مرة واحدة
و انا بحاول أفلفص من ماما عشان أنقذ البنت و يتهيألي إني سامعاها بتتكلم
بلاش البيبسي العادي خليها بيبسي دايت عشان الريجيم
يا ساااااتر.. تلمة حتى و هي بتتهضم؟

لكن بالف ورايا لقيتها واقفة هي و طنط حشرية كانوا واقفين بيسلكوا في سنانهم
آاااااااااه و انا اللي كنت ظالمة العريس أتاريهم مشتركين في مذبحة الفراخ و يمكن كمان هما اللي قاموا بيها لوحدهم..و إيه حركات الخيانة دي بأااااة..و انا اللي كنت ممنية نفسي إني هاكل على حساب ناس تانيين..من المرات القليلة اللي أقابل فيها عريس من غير ماكلف أهلي و يقعدوا يذلوني بعدها..ماشي بس و ديني لو حصل نصيب و عزمناكوا مرة ع الغدا ماهأكلكوا غير عيش الحكومة أبو مسامير اللي محيطة 3 سنتي و نص ده

فضلنا قاعدين شوية أنا و ماما نبصلهم و نبص لبعض و هو مستمر في الأكل و تعداد الفراخ في دول حوض البحر المتوسط كلها مستمر في التناقص و هما مستمرين في التسليك..شوية كده و فاض بيا بأة
انتوا جايبيننا تفرجونا عريس زوزن والا إيه يا طنط؟..فين العريس التاني؟
هه؟..جاي يا حبيبتي جاي هو إتأخر ليه يا ممدوح؟
(برضه من بين الأكل و المصمصة )
جاي في السكة يا طنط
طب طنط يا طنط هو أمور كده زي خطيب زوزن نفس المقاس يعني؟
و الله يا بنتي مانا عارفة..أصلي ماشفتوش قبل كده ممدوح قال عايز عروسة عشان عندي عريس ..فقولنا نعمل فيكي ثواب ..واجب برضه

دي في حد ذاتها ميزة..ماشافتوش يبقى مش على ذوقها ..يبقى فيه أمل ..موضوع الثواب و الواجب ده نتناقش فيه بعدين

نستنى نستنى ..مش راضي يجي العريس لدرجة ان الكافتريا فضيت و بدأ الجرسونات يقلقوا ..شوية و لقينا الأستاذ ممدوح اتنطر من مكانه

بابا

يا سلام.. حمايا
حبك عليا العياط..من زمان نفسي أقول الكلمة دي..(طبعا أظرف بكتير من حماتي)

دي على فكرة أول مرة جيل الرواد يشاركوا في جلسة من جلساتي كل اللي جالي قبل كده جالي مع مامته..الأباهات دول بالنسبالي لسه موديل جديد ماتعاملتش معاهم قبل كده

طب ده طريقة التعامل معاه إيه بالظبط؟..أضحك في وشة و الا أبص في الأرض؟ أروح أسلم عليه والا آخده بالحضن والا اعمل إيه بالظبط؟..آااه خبرات الواحد الحياتية المحدودة بتفرق قوي في اللحظات التاريخية اللي زي دي

بس دي طريقة جديدة في التعارف أنا أسمع عن عريس يبعت أمه تنقيله ..لكن يبعت أبوه دي جديده..بس الرجل شكله بشوش كده و مبتسم و حبوب و بيبتسم خصوصا لطنط حشرية..يظهر يعرفوا بعض قبل كده

إتفضل يا عريس

نعمممم؟

هزيت راسي عايزة أسلك وداني يمكن أسمع كويس

عريس؟...مجازا يعني

لأ طبعا مجازا إيه؟ هو ده العريس

و ده أتجوزه إزاي يعني..ده جاي بتصاريحه و الا أخطف رجلي لمصلحة الآثار؟

طنط حشرية من تحت ضرسها

وانتي يعني كنتي لاقيه

مديت إيدي تاني ع السكينة
هي دي أخرتها..إنتي يا ست إنتي مش هترتاحي غير لما أفتحها في وشك سبع غرز

عريس زوزن اعترض

هي مين د اللي تتجوزه لا لا إنتي ماتنفعيش خالص

يا سلااام ؟

آه ..لو فيه عروسة يبقى المدام

و بيشاور على ماما

نعمممم..مدام مين يا زلابية؟..ماما؟..إنت عايز تجوزه ماما؟..و بابا ده نوديه فين
بابا ..إيه ده يا طنط شكرية إحنا ماتفقناش على كده

لا ماهو يكون في علمك يا إما بابايا يتجوزها يا إما أنا مش هاعملها إحنا متفقين على كده..هي شقة واحدة
يعني إيه؟
يعني انا مش هتجوز فيها و أسيب بابايا لوحده ده برضه في سن خطر ..وا لاإيه يا بابا

يا بني آدم لكن دي ماما..يعني متجوزة بابا..إنت مابتفهمش

الراجل اللي كان مركز في حتة تانية خالص

طب والقمممر ده..جوز مين؟

طنط حشرية بتبص وراها

مين؟أنا؟..لأ ..أنا ماليش جوز..أنا فردة

الرجل فجأة نط و قعد على إيد الكرسي بتاعها.

يبقى خلاص انا عاوز دي

لاااااااااااء ..عايزني إيه؟؟أنا لا يمكن اتجوز بعد توفيق الله يرحمه..و بعدين انا أصوم أصوم و أفطر على تحتمس؟..لا لايمكن

يبقى خلاص مافيش
سوسن على بعد 3 دقايق من إنها يغمن عليها

ما فيش.. ما فيش إيه؟

مافيش جواز.. ماهو يا إما إحنا الإتنين يا إما مافيش جواز

ماما..باقولك إيه؟..أنا مش هاسمحلك تضيعي الفرصة دي من إيدي..باقولك إيه ياللا ياللا إتكلي على الله

لا يا حلوة هو مين ده؟..و أنا هاضيع نفسي عشان خاطر مين؟

عشان خاطري مش انا بنتك؟

و لو ..بنتي تقومي تضيعي مستقبلي؟

و هوب نطت زوزن على طنط حشرية و اندلقوا مع بعض على الأرض و سامعاها و هي بتنضرب

باقولك إيه هتتجوزيه يعني هتتجوزيه..

لايمكن أبدا

حرام عليكي يا ماما أنتي عايزاني أقعد قعدة برايد؟

آدي تفاصيل المشهد اللي شغال على الهوا

ماما اتفتحت في العياط ..طنط حشرية و زوزن بيضربوا في بعض و هما بيتمرمغوا ع الأرض..الجرسونات اتلموا عشان يتفرجوا و ابتدوا يراهنوا و أنا من كتر البلادة اللي بقت عندي و جتتي اللي خلاص نحست ما تأثرتش و قلت أسلي نفسي و اشتركت معاهم في الرهان.كنت في صف زوزن طبعا ضد طنط حشرية لكن الجملة الأخيرة خلتني مديت إيدي من ورا الجرسونات و رميت السكينة لطنط حشرية..العريس أخيرا و لأول مرة من أول ماشفناه بطل أكل و قعد يبص لطنط حشرية و زوزن و هما بيقطعوا في بعض و على وشه تعبير غريب كده خلاني أخدت ماما و أخدنا ديلنا في سنانا و طيران ع البيت

تكالبنا على جراحنا و نسينا الموضوع خالص ..عادي يعني متعودين على كده
مافكرناش بيه غير خبر صغير ناشرينه جيران طنط حشرية و زوزن في صفحة الحوادث بيطلبوا من أي حد عنده معلومات عنهم إنه يبلغهم لأنهم مارجعوش بيتهم من يجي شهر

تفتكروا يكونوا محجوزين فى مستشفى؟

والا يكون العريس يوميها ..كان لسه ماشبعش

لو كانت الحكاية كده
يبقى انا و بنية صافية و ضمير مستريح
و من أعمق أعماق قلبي باقوله

بالهنا و الشفا

_________

Banbino
محـافظ مجنون
محـافظ مجنون
Banbino

مُساهمةموضوع: رد: ** عايز اتجوز **   ** عايز اتجوز ** - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2008 11:24 pm

بالهنا و الشفا

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

لا بقولك اية انتى بقالك يومين ما نزلتيش حلقات المفروض يبقو حلقتين ورا بعض

لكن تمام

الى بعدو
http://ahmedfawzy202.piczo.com/Pics?cr=3&linkvar=000044

** عايز اتجوز **
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3